Jeroens VoiceNoise – overpeinzingen van een stemacteur

Een meisje zegt met een zware mannenstem: “Hij bedreigde mijn zusje en hij sloeg mij als ik niet deed wat hij vroeg”. In beeld zien we alleen de rug van een negentienjarig meisje. Haar stem is elektronisch vervormd omdat ze niet herkend wil worden. Ze werd ooit slachtoffer van een
  Jeroen Kramer    18 oktober 2017    Reacties uitgeschakeld voor Het meisje en de pedo Like
Waarom zou je je publiek bij het woord ‘internationaal’ helemaal laten wachten tot de klemtoon in de laatste lettergreep? Dat is een veel te lange spanningsboog…  Ons internationale hoofdkwartier is gevestigd in… Deze zin lees ik twee keer in achter mijn microfoon. De eerste keer omdat ik het woord ‘internationale’
Wat is hier aan de hand? Rob Trip zei het op het acht-uur-journaal, Jeroen Pauw zei het later die avond ook, en de meeste kranten schreven het ook zo: Kate en William verwachten hun derde kindje. Dus niet baby. Let’s face it: het Engelse taal heeft zich diep in onze
  Jeroen Kramer    16 september 2017    Reacties uitgeschakeld voor Kate krijgt een kindje Like
Kim Jong Un met meisjes
Ik had technisch gezien nog steeds een vriendin, en probeerde het nog tegen te houden – maar dit meisje was echt heel erg mooi. Aldus bekent een lezer zijn overspel op het forum van het blad Vice. Het is begonnen met de berichtgeving over de beide Korea’s: Technisch gesproken verkeren
We zijn er pas net zegt de voice-over in een korte webvideo waar ik pas net op stuitte. Een aangename, ingehouden vrouwenstem. Etherische muziek met lange noten. Een betoog over de invloed van de mensheid op onze planeet. De scriptschrijver moet tevreden zijn geweest over de retorische kracht van zijn formulering, want we zijn er pas
de letter T
Ruud heeft een paard. Als ik als stemacteur in een commercial een ABN-personage moet vertolken, moet ik grofweg kiezen tussen een tongpunt-R, een huig-R, en een Gooise ej.  Welke is goed? Dit is de situatie: ik zit in een hok achter dubbeldik glas bij een microfoon. Aan de andere kant zitten
aap achter microfoon
Er wordt overlegd. Hun hoofden gaan in schokjes heen en weer. Af en toe krult iemand zijn tong in een flits om een voorbijvliegend insect… Een goede voice-over kan iedere willekeurige zin op duizend verschillende manieren uitspreken. Je kunt variëren met de onderliggende intentie, met het energie-niveau, met het accent,
Het rode licht ging branden en ik schoot uit de startblokken. Als een lemming op weg naar de afgrond.. Mijn allereerste inspreekwerk was als presentator van het Klokhuis. Verbindende teksten of stukken informatie die ik niet op camera had verteld kwam ik achteraf inspreken in de montagestudio. Dat was niet
Ik herinner me hoe lelijk ik mijn eigen stem aanvankelijk vond. Ben ik dat echt? De smartphone liet nog vele decennia op zich wachten, en zelfs de cassetterecorder was toen nog geen gemeengoed. Niemand wist hoe zijn of haar stem eigenlijk klonk. We waren apen in een oerwoud zonder spiegels.
De kunst van een commercial inspreken is het tevoorschijn trekken van de juiste mal waarin je de tekst giet. Zo is er de mal ‘kleutertoontje’: we spreken elke zin met precies dezelfde intentie uit, en wel die van de ‘geruststellende vanzelfsprekendheid’, ontleend aan het kleuteronderwijs. Stel je een juf voor
1 miljoen views Indodonor daadwerkelijk gehaald! Dit moet ik echt even kwijt: mijn facebookvideo heeft zich zojuist daadwerkelijk aan de miljoenste kijker getoond, ongeveer een maand na eerste publicatie. Voor de voorgeschiedenis – zie hieronder. Maar inmiddels heeft de actie  – zo heeft Matchis mij laten weten – ongeveer 3000
Taal is geen wiskunde. De stelling van Pythagoras is vandaag nog net zo waar als 2500 jaar geleden. Maar taal, ofschoon ook onderhevig aan regels, is een organisch groeisel dat ademt en beweegt. Grammatica is dan ook beschrijvend – niet voorschrijvend. Want taal verandert. En toch zijn  er regels. ‘De huis’